Як продовжити життя підвіски ?

Як продовжити життя підвіски?

Що і як зношується в підвісці?

Підвіска більшості машин містить, за великим рахунком, одні і ті ж компоненти. Важелі підвісок кріпляться за допомогою гумових сайлент-блоків і сферичних шарнірів, для гасіння коливань використовуються амортизатори, для запобігання кренів - стабілізатори поперечної стійкості, а пружини просто підтримують потрібну висоту підвіски. Всі компоненти зношуються по-різному і дуже по-різному коштують. Вивчимо всіелементи по порядку.



Стабілізатори поперечної стійкості


Цей компонент здається не найважливішим для спокійного руху, його завдання полягає лише в тому, щоб зменшувати крени в крутих поворотах. Але ось торсіон стабілізатора і його кріплення зазвичай найбільше швидко зношуються. По-перше, він встановлений в простих гумових втулках в силу конструктивних особливостей йому потрібно вільно переміщатися, так що сайлент-блоки в цьому випадку не підходять.


А до важелів підвіски машини торсіон кріпиться через досить прості вузли, зазвичай звані стійками стабілізатора. Ці найпростіші деталі з двома шарнірами зазвичай намагаються зробити максимально легкими, часто навіть виконують з пластика. Так що зношуються вони швидко, особливо якщо колеса часто "танцюють джигу" на кривій доріжці.


Любий зазор в вузлах стабілізатора або його стійок швидко віддається вкрай неприємними звуками в салоні машини.


Що впливає на їх ресурс?

Нерівності дороги і абразив, тобто пісок. А ще неакуратне поводження з машиною, стоянка з "перекосом" по діагоналі або з великим бічним ухилом. Як продовжити термін служби? Просто їздити акуратніше і по чистим дорогах, використовувати посилені компоненти.


 Амортизатори


На частку цього вузла доводиться робота по гасінню всіх коливань кузова після проходження поворотів і нерівностей. Усередині амортизатора при будь-якому переміщенні кузова машини відносно дорогарідина проходить через клапани і калібрувальні отвори, при цьому вона нагрівається і розсіює енергію розгойдування. Хіба що дуже жорсткі удари можуть викликати заклинювання і пошкодження клапанів. А екстремально високі можуть викликати вигини штоків і корпусів, особливо в підвісках, де амортизатор є частиною несучої конструкції.


Очевидно, що зношуються клапани і ущільнення поршня амортизатора, але такий знос йде дуже довго, і якби все обмежувалося їм, то термін служби амортизаторів був би майже нескінченним. Крім цього, змінює свої властивості масло в амортизаторі, зазвичай воно розріджується, втрачає присадки, необхідні для підтримки в робочому стані пластикових і гумових ущільнень і мастила штоків.


Знос сильно залежить від температури амортизатора, а значить, від тепловідведення від нього і від енергії, яку йому доводиться розсіювати. На нерівній дорозі на завантаженій машині в жарку погоду і на малій швидкості амортизаторам точно доводиться важко. Можна навіть "закип'ятити" амортизатори, вони при цьому явно втрачають в ефективності і можуть потекти.


Ускладнює ситуацію налиплого на нього бруду,це перешкоджає нормальному тепловідводу. Але бруд робить ще одну погану справу, потрапляючи на ущільнення штока амортизатора і при цьому пошкоджуючи його. І в гідравлічну рідину потрапляють продукти зносу штока і пил, а масло починає просочуватися назовні.


Що впливає на ресурс?

Зрозуміло, що основні вороги амортизатора - це, власне, ями і бруд. З брудом можна боротися, встановлюючи гумові пильовики штоків, що іноді сильно підвищує ресурс цього недешевого вузла підвіски, а ось з ямами боротися вже складніше - всі ями не об'їхати, можна лише намагатися уникати "ударних" навантажень і не допускати пробоїв підвісок і і серйозних перегрівань амортизаторів .


Сайлент-блоки


Геніальна ідея використовувати вузол, в якому немає тертя, а переміщення частин підвіски відбувається за рахунок пружної деформації гуми, справила свого часу революцію вавтобудуванні. Такий вузол не вимагає мастила, немає зазорів, шумів, в ньому немає зносу, і, здавалося б, він вічний. Але в реальному житті все не так.


Зношується гума сайлент-блоків, втрачає пружність, тріскається і розшаровується. Тим більше що часто це не гума зовсім, а складний "бутерброд" з полімерів.


Часто пластична частина відривається від металевої основи, разом втрачаючи пружність як мінімум в одному з напрямків, а в іншому швидко збільшуються люфти. З зносом таких вузлів все ще трохи складніше. По-перше, його знос залежить від його деформації, а значить, і початкової установки, середнього завантаження, стану пружин підвіски, температури і навіть віку самої деталі. По-друге, дорожнійбруд теж впливає, агресивні компоненти руйнують поверхневий шар, волога взимку руйнує контакт гуми і металу, та й влітку корозія займається тим же самим. Солі можуть прямо руйнувати шар полімерів, викликаючи передчасне старіння сайлентблоків.


Що впливає на ресурс?

В першу чергу загальний стан підвісок і завантаження машини. Сильно впливає амплітуда переміщень підвіски - при малій амплітуді ресурс вузла дуже великий, при збільшенні різко падає. Дуже шкідливі для гуми сайлент-блоків занадто низькі і дуже високі температури. Шкодить і агресивна хімія. Але виходить, що найбільше впливає стан інших вузлів підвіски амортизаторів і пружин, і особливо правильність кутів установки.


Шарніри (кульові опори)


Без сферичних або інших типів шарнірів підвіски машин не обходяться. Іноді їх всього кілька, - тільки кульові опори в передній підвісці, а іноді їх декілька десятків, як в багатоважельних підвісках інших іномарок. Плюси такого вузла в порівнянні з сайлент-блоками - це в першу чергу жорсткість в одному або двох напрямках і вільне переміщення у всіх інших, що робить їх незамінними в рульовому напрямку і в вузлах підвісках машин з великими ходами.


Грязі такі вузли теж давно не бояться. У всіх машинах в шарнірах мастило закладена на весь термін служби вузла і захищена від навколишнього середовища міцним чохлом, і, поки він цілий, її вистачає. Але у жорсткості вузла є і свої недоліки, наприклад, шарніри куди дошкульніше до вібрацій і жорстким ударам, ніж сайлент-блоки. А ще тонкий чохол може порватися, і тоді ресурс знизиться до декількох сотень кілометрів пробігу.


Що впливає на ресурс?

В першу чергу шкодять жорсткі удари, начебто стиків і трамвайних рейок. Особливо сильно впливає на ресурс установка низкопрофильной гуми. Дуже шкодить шарнірам поганий стан амортизаторів, це сильно збільшує навантаження. Зрозуміло, впливає і загальне переміщення підвісок, а значить, і стан доріг, адже для шарніра кожен рух - це маленький, але знос. В силу герметичній конструкції майже не впливає бруд, температура і вологість, шарніри майже не гріються. Статичне навантаження і положення підвіски майже не впливають на знос.


Пружини


Пружини теж схильні до зносу, і їх повільне "осідання" може сильно вплинути на ресурс сайлент-блоків підвіски і амортизаторів. Сама пружина досить довговічна, поломки трапляються хіба що через корозію або екстремального перевантаження, найчастіше в дуже холодну погоду, коли сталь стає крихкою. Зламати сталевий пруток товщиною в вісім-дванадцять міліметрів в діаметрі не так то просто навіть спеціально.


Що впливає на ресурс?

В першу чергу завантаження машини і часте рух по дуже поганих дорогах, з великою амплітудою переміщення підвісок. Впливає і обслуговування - брудна пружина іржавіє швидше і частіше ламається, так що не забувайте мити і підновляти шар антикора на пружині.


Всі вузли підвіски дивним чином залежать один від одного. Сайлент-блоки залежать від пружин і від амортизаторів, кульові шарніри від амортизаторів, стану гумових опор підвісок і сайлент-блоків. Амортизатори від пружин. І всі вони залежать від стану дороги, стилю водіння і забрудненості доріг. Дуже погані для підвісок поєднання швидкого руху з великим навантаженням на амортизатори по брудній і нерівній дорозі і безліч жорстких ударів.